Ensimmäisen kierrätysteeman tarkoituksena on miettiä kierrättämistä eskarilaisen omien tai kodin tavaroiden näkökulmasta.  Myös askarteluissa olisi tarkoituksena, että materiaaleja ei tarvitsisi hankkia kaupasta, vaan mahdollisimman paljon löytyisi tarvikkeita kotoa.

Tuokion aluksi eskariope voi lukea aiheeseen liittyvää kirjaa, jolla päästään käsiksi päivän teemaan. Esimerkiksi  Bedford David & Pedler Caroline: Pikkukarhun raitapaita sopii teemaan.  Kirjassa Isokarhun raitapaita on jäänyt pieneksi ja hän päättääkin antaa paidan Pikkukarhulle. Pikkukarhu sotkee paidan vahingossa ja Isokarhu suuttuu. Kuinka tästä selvitään? (Kirjaseura.fi)

Kirjan jälkeen on luontevaa keskustella  esimerkiksi vaatteiden ja lelujen kierrättämisestä. Kysymyksiä ja aiheita voivat olla esimerkiksi:

  • Oletko saanut vaatteita vanhemmilta sisaruksilta tai onko sinun vaatteita annettu nuoremmille sisaruksille? (tai sukulaisille, naapureille yms.)
    • Miltä omasta vaatteesta luopuminen on tuntunut? Entä vaatteen saaminen?
    • Onko vaatteita viety kirpputorille? Oletko itse ollut myymässä kirpputorilla?
  • Voiko paitaa/housuja/sukkia käyttää enää, jos siinä on reikä?
    • Kuka voi korjata paidan, jossa on reikä?
    • Voisiko vaatetta käyttää hyödyksi muuten kun vaatteena? Miten? (esim. puhdistusriepuna,  ”rönttöpaitana”, askartelussa yms.)
  • Oletko antanut oman lelusi nuoremman sisaruksen käyttöön tai saanut vanhempien sisarusten lelun?
    • Miltä omasta lelusta luopuminen on tuntunut?
    • Entä lelun saaminen sisarukselta?
  • Oletko joutunut heittämään oman lelun roskikseen? Miksi?
    • Olisiko sitä voinut vielä käyttää?
    • Olisiko sen voinut korjata?
    • Olisiko joku muu lapsi voinut leikkiä sillä vielä?
  • Keksitään vanhoille/ vähän rikkinäisille leluille uusia käyttötarkoituksia. (Tähän kannattaa olla eskarissa esimerkkileluja, jotta lapset pääsevät tunnustelemaan ja ihmettelemään, mitä lelulla voisi vielä tehdä)
    • Mietitään, miten lelut voisi korjata.
    • Kuka korjaa leluja?
  • Kuka voisi käyttää leluja, joita et itse enää käytä?
  • Millaisia leluja voi viedä kirpputorille?
  • Onko sinulla leluja, joilla et leiki?
  • Miksi ostat/ sinulle ostetaan uusia leluja?
    • Ovatko ne tarpeellisia?
    • Olisitko pärjännyt vanhoilla leluilla?

Keskustelua voidaan jatkaa tarpeen mukaan, mutta myös muokata ja valikoida kysymyksiä oman ryhmän taitotasoa vastaavaksi.

Hyvää olisi myös, jos eskarissa olisi mahdollisuus kokeilla jonkun lelun korjaamista!

Teemaan sopisi eskarissa pidettävä oma kirpputoripäivä:

Kirpputoripäivän voi ajoittaa esimerkiksi viikon päähän siitä, kun aihetta on alettu käsittelemään. Näin aihe on eskarilaisille tuttu ja kotona ehditään valmistautua päivään. Kotiin lähetetään kirje, jossa kerrotaan kirpputoripäivän ideasta. Jokainen eskarilainen tuo kyseisenä päivänä kotoaan yhden kirjan tai lelun, josta on itse valmis luopumaan (tämä valinta kannattaa tehdä eskarilaisen kanssa yhdessä, jotta sekä eskarilainen että vanhemmat hyväksyvät päätöksen).

Eskarissa kasataan kirpputori pöytä, johon jokainen eskarilainen saa sijoittaa tuomansa tavaran. Jokainen saa vuorollaan ottaa tuomansa tavaran tilalle jonkin uuden tavaran. Se, millä tavalla tai missä järjestyksessä eskarilaiset saavat mennä valitsemaan uutta tavaraa, kannattaa miettiä etukäteen valmiiksi. Arvotaanko järjestys vai saako kaikki tutkailla tavaroita yhtä aikaa, jolloin nopeat syövät hitaat? Tämä on oiva tilaisuus harjoitella neuvottelutaitoja, mutta konfliktien välttämiseksi jokin järjestys voisi olla toimivampi.

Toisena vaihtoehtona on kerätä leluja sekä kirjoja ja lahjoittaa ne eteenpäin.

Jokainen eskarilainen tuo sovitun aikavälin sisällä eskariin lelun, kirjan tai useamman, jotka yhdessä lahjoitetaan valittuun kohteeseen. Kotona on huomioitava, että lelun tai kirjan tulee olla siisti ja hyväkuntoinen! Alla on ehdotuksia, minne leluja ja kirjoja voi lahjoittaa, mutta lahjoituskohteelta kannattaa varmistaa asia ennen lahjoitusten keräystä. Lahjoituspaikkoja voivat olla:

Olisi erityisen hienoa, jos eskarilaiset itse pääsisivät olemaan mukana lahjoitustilanteessa, koska näin he saisivat konkreettisesti tietoa siitä, mihin heidän vanhat lelut menevät ja miten ne auttavat.  Eskarilaiset tai osa heistä voi olla mukana leluja ja kirjoja vietäessä lahjoituspaikkaan. Jos vain osa on mukana lahjoitusretkellä voidaan tilanteesta ottaa kuvia ja videoita niin että kaikki pääsevät elämään hetken uudestaan.  Lahjoituspaikan henkilökuntaa voisi tulla vierailulle päiväkotiin hakemaan leluja ja kirjoja.  Lapsille on tärkeää korostaa sitä, että aivan jotain lahjoitettu kirja tai lelu on arvokas, niin ettei lahjoitusmäärissä tule esimerkiksi kilpailua.

Alla erilaisia askarteluideoita kierrätysmateriaaleista. Näitä voi halutessaan toteuttaa ja muokata oman eskariryhmän taitotason mukaan.

Tilkkutöitä vanhoista vaatteista ja kankaista

  • kankaan voi liimata erilaisille pinnoille ja näin saada hienoja laatikoita, kansioita tai vaikka kortteja!
  • styroksipohjiin painellaan pienellä tikulla pieniä tilkunpaloja ja aikaan saadaan hapsuinen kranssi tai vaikka joulupallo
  • liimalla tärkätystä tilkusta saa kirjan kannet
  • tilkuista laminoidaan laminointikoneen avulla ruokapöytään tabletit
  • pientä kangassilppua (leikkaamisesta jäänyt jämät)  voi käyttää pehmolelujen täytteenä

(www.kierratyskeskus.fi/askarteluopas)

  • Karhu talviunilla. Piirretään A3 paperille lautasen pohjan avulla karhulle pää ja piirretään ja väritetään kuva puuväreillä tai liiduilla valmiiksi. Karhun peitto tehdään liimaamalla erivärisiä tilkkuja paperille tilkkutäkiksi. Peiton alta näkyy karhun pää ja kädet.

(http://www.kolumbus.fi/mm.salo/S13_Otyo27.html)

Vanhoista villasukista tai tavallisista sukista:

Keppihevonen

Kantapään kohdalle liimataan tai ommellaan eskarilaisen taitotason mukaan silmät (napeista tai kangaspaloista) ja korvat sekä harja. Sukka täytetään vanulla ja köytetään tiukasti kiinni esimerkiksi vanhaan harjanvarteen. Hevoselle voi sitoa ohjakset suun ympärille. Mikäli hevonen on tylsä idea, voi hevosen sijaan tehdä lohikäärmeen!

(www.kierratyskeskus.fi/askarteluopas)

Käsinukke

Sukkaan voi liimata tai ommella muista kierrätystarpeista silmiä, korvia, käsiä, hiuksia, partaa, mitä vain! Tyhjästä pahvilaatikosta voi leikata näyttämön kehykset. Ei muuta kuin nukketeatteri käyntiin!

Huovutetut sydämet villapaidasta

Pese villapaita +90 tehopesussa. Villapaita huovuttuu ja sitä pystyy leikkaamaan neuleen purkaantumatta. Reunat ommellaan pykäpistoilla. Aloitus- ja lopetuslangat solmitaan lenkiksi.

(http://www.kolumbus.fi/mm.salo/S10_OTyo28.htm)

Askarteluja lakanoista

  • Vanhoihin lakanoihin voi maalata tekstejä ja tehdä banderolleja eskarilaisten juhliin. Motivoiva keino harjoitella kirjaimia!
  • Kummitukset halloweeniksi
    • Kasta neliön muotoiset lakananpalat (esim. 15 cm x 15 cm) sokerivesiliuoksessa (yhtä paljon sokeria ja vettä). Kangaspalat asetetaan eri kokoisten purkkien päälle. Pyöreän pään saa, kun pyörittää sanomalehden sivun palloksi tuorekelmun sisään. Kun kangas on kuivunut sille piirretään silmät ja suu sekä naru, jolla sen voi ripustaa kattoon.

    (http://www.kolumbus.fi/mm.salo/S12_Otyo21.htm)

Ennen vaatteiden käyttämistä voi eskarissa pitää muotishown! Erilaisia asukokonaisuuksia eri tilanteisiin. Draamassa ja roolileikeissä syvyyttä rooliin voidaan saada sopivien rooliasujen myötä! 🙂

Eskarilaiset voivat opetella valokuvan ottamista tabletilla tai kameralla, aiheena totta kai omat työt! Jokaisen omista tuotoksista voidaan muodostaa kansio tai lähettää niitä kotiin sähköpostin tai muun välityksellä.

Jätä kommentti